Witamina D – skutki niedoborów i ich zapobieganie

Witamina D jest prekursorem wielu hormonów oraz ma wpływ na ekspresję ponad 200 genów w organizmie ludzkim, dlatego długotrwałe jej niedobory mają bardzo negatywne skutki. Oddziałuje ona na funkcjonowanie układu mięśniowego, nerwowego, odpornościowego oraz hormonalnego. W okresie jesienno-zimowym bardzo często odczuwamy zmęczenie, brak motywacji do działania, u niektórych osób w tym czasie diagnozuje się depresję – jest to skutek braku odpowiedniej podaży promieni słonecznych, a co za tym idzie niedostatecznego poziomu witaminy D w organizmie. Przeprowadzono badania wśród osób cierpiących na depresję, okazało się, że w tej populacji niedobory witaminy D są zjawiskiem występującym powszechnie.

Witamina D ma wpływ na gospodarkę wapniowo-fosforanową oraz modelowanie i mineralizację kości, w związku z tym jej niedobory bardzo często prowadzę do krzywicy, osteomalacji i osteoporozy.

U osób zamieszkujących tereny o mniejszym dostępnie promieni słonecznych dużo częściej występują choroby przewlekłe takie jak cukrzyca typu 1, reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane, schizofrenia, choroby sercowo-naczyniowe, a także nowotwory. Dane wskazują, że osoby, które pierwsze 10 lat życia spędzają powyżej 35 stopnia szerokości geograficznej  są w 100% bardziej narażone na zachorowanie na stwardnienie rozsiane, cukrzycę typu 1 i zapalenie stawów. Niedobory witaminy D w okresie płodowym i we wczesnym dzieciństwie prawdopodobnie mają wpływ na zwiększoną częstotliwość występowania schizofrenii i depresji w późniejszym życiu. Niedostateczny poziom witaminy D bardzo często występują u osób o nadmiernej masie ciała, podejrzewa się, że może mieć on wpływ na występowanie otyłości.

Głównymi źródłami witaminy D jest synteza skórna oraz żywność. Pożywienie dostarcza nam jej niewielką ilość, jednak warto zadbać o to aby w naszej diecie pojawiły się takie produkty jak:

  • tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, śledź, sardynki),
  • tran,
  • grzyby suszone na słońcu,
  • mięso, jaja i produkty mleczne (witamina D występuje w nich w dużo mniejszym stopniu niż w wyżej wymienionych produktach),
  • suplementy diety – należy o nich pamiętać szczególnie w okresie jesienno-zimowym, obowiązkowo powinny je przyjmować dzieci w pierwszych latach życia, oraz ludzie starsi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *