Jarmuż – SUPERżywność

Jarmuż jest jednym z najstarszych warzyw kapustnych (grupa warzyw krzyżownych), uprawianych już w czasach starożytnych. Występuje w wielu wariantach kolorystycznych. Jest odporny na niską temperaturę dzięki temu może służyć jako znakomite źródło składników odżywczych w okresie jesienno-zimowym.

Wysoka wartość odżywcza

Spośród warzyw kapustnych zawiera najwięcej potasu, beta-karotenu, żelaza, wapnia, witamin B1, B2, B3, A, E i C na 100g części jadalnych. Oprócz tego zawiera sporą ilość białka, błonnika pokarmowego oraz duże ilości polifenoli (niektóre odmiany także antocyjany). Duża zawartość związków bioaktywnych wpływa na jego właściwości przeciwutleniające, bakteriobójcze i grzybobójcze, chronią one przed działaniem wolnych rodników, wspomagają detoksykację organizmu, a także zapobiegają przed pojawieniem się wrzodów  żołądka.

Działanie antynowotworowe

Przeprowadzono wiele badań dotyczących działania warzyw krzyżowych na organizm człowieka. Okazuje się, że u ludzi spożywających większe ilości warzyw kapustnych (brokuł, kapusta, kalafior, jarmuż) rzadziej występują nowotwory niż u ludzi spożywających równie dużą ilość warzyw, ale przy mniejszym udziale procentowym warzyw kapustnych w diecie. Zmniejszają one ryzyko zachorowalności na raka żołądka i płuc, oraz prawdopodobnie raka prostaty, piersi, błony śluzowej macicy, okrężnicy i odbytu.

Z czym to się je?

Wszystko wskazuje na to, że warto spożywać warzywa z grupy krzyżowych. W naszej kulturze znanych jest wiele sposobów na przygotowanie kapusty, kalafiora czy brokuła, natomiast mało znane są potrawy z jarmużu. Więc jak go spożywać, w jaki sposób przyrządzać?

W 2014 roku, w Poznaniu przeprowadzono badania, w których oceniono smakowitość oraz inne walory sensoryczne nowych potraw z jarmużu. Do oceny przygotowano:

  • surówki z jarmużem,
  • naleśniki z jarmużem,
  • jarmuż z serem feta,
  • ciasto francuskie z jarmużem,
  • zapiekankę z jarmużem,
  • zupę z jarmużu,
  • jarmuż duszony.

Wszystkie potrawy zostały ocenione bardzo wysoko (średnia ocen smakowitości to 9 w skali 1-10). Najlepiej ocenione zostały naleśniki, ciasto francuskie i surówki z jarmużem.

Jak widać sposobów na wykorzystanie jarmużu jest wiele. Warto wypróbować wszystkie z wyżej wymienionych, nie tylko ze względu na wartość odżywczą tego warzywa, ale również ze względu na jego smak. Obecnie jest bardzo łatwo dostępny, można go kupić prawie w każdym supermarkecie, nie jest drogi, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować wprowadzić go do codziennego jadłospisu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *