Dieta mózgu #2 Dlaczego warto ograniczyć kalorie?

Pączki, babeczki, batoniki, pokryte cukrowymi polewami płatki śniadaniowe, fast foody… Wszystkie te produkty są naładowane kaloriami. Na domiar złego są produktami o bardzo niskiej gęstości odżywczej, w swoim składzie mają głównie węglowodany proste oraz niepełnowartościowe “złe” tłuszcze – najczęściej utwardzone. Bardzo niska wartość odżywcza takich produktów oraz wysoki poziom cukrów prostych, sprawia, że w dość krótkim czasie po spożyciu posiłku znów czujemy głód (mimo wysokiej kaloryczności tych produktów).
Niski poziom węglowodanów złożonych, a wysoki węglowodanów prostych doprowadza do tego, że poziom cukru we krwi najpierw gwałtownie wzrasta, a następnie bardzo szybko spada co doprowadza do poczucia dezorientacji, przytłumienia, ociężałości, ospałości oraz niemalże ciągłego poczucia głodu.

Jeśli chcesz być posiadaczem doskonale działającego mózgu, musisz mu dostarczać doskonałego pożywienia. Człowiek intuicyjnie odczuwa, że to co zjada ma wpływ na jego samopoczucie. Gdy odżywiamy się zdrowo – czujemy się lepiej, gdy odżywiamy się źle np. zjadamy rano dwa pączki – po godzinie będziemy się czuć ospali i ogłupiali. Każdy zdrowy człowiek kocha jedzenie, wystarczy wybierać to, które nie znajduje się po ciemnej stronie mocy. 😉

Z wyników badań na zwierzętach, a także badań przeprowadzanych wśród ludzi wynika, że dieta z ograniczoną liczbą kalorii nie tylko jest korzystna dla mózgu, ale także wydłuża życie. Jedząc mniej łatwiej jest utrzymać stałą masę ciała, zmniejsza się zagrożenie chorobami serca, nowotworami oraz udarem mózgu, a dodatkowo dieta niskokaloryczna wyzwala w organizmie mechanizmy, które zwiększają produkcję czynników wzrostu nerwów – co oczywiście korzystnie wpływa na mózg.

Jak ograniczyć kalorie?

  • zamiast smażyć żywność ugotuj ją lub upiecz w piekarniku
  • odcinaj kawałki tłuszczu znajdujące się przy mięsie, które zamierzasz spożyć
  • wybieraj pieczywo z mąki nieoczyszczonej (wysoka zawartość błonnika sprawi, ze na dłużej będziesz syty)
  • zamień niezdrowe przekąski (cukierki, wafelki, pączki, paluszki, żelki) na owoce, warzywa, pestki i orzechy
  • jedz mniej (pomoże ci w tym szklanka wody wypita przed posiłkiem)
  • jedz regularnie, dzięki temu uchronisz się od nagłych napadów głodu, podczas których zjada się dużo więcej niż potrzebuje organizm, często w takich przypadkach nie zwraca się uwagi na to co się zjada, co jest podwójnie niekorzystne
  • przygotowuj jedzenie w domu i zabieraj je ze sobą, da ci to gwarancje wysokiej jakości spożywanego posiłku oraz uchroni Cię od zakupu przypadkowych, niezdrowych przekąsek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *