Dieta mózgu #3 Historia prawdziwa o dobrych tłuszczach, czyli były sobie ryby

Mózg w dużej mierze składa się z tłuszczu, który odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu tego organu. Obecność odpowiednich lipidów w diecie określa możliwości jego rozwoju. Jednym z kwasów, z którego w dużej mierze zbudowany jest mózg jest DHA (kwas dokozaheksaenowy), należy on do grupy kwasów omega-3. 

Kwasy te bardzo obficie występują w neuronach (komórkach nerwowych), są głównym elementem synaps mózgowych (czyli połączeń między komórkami nerwowymi w mózgu), dodatkowo ich duże ilości odkryto w siatkówce oka (jest to wrażliwa na światło część gałki ocznej). Kwasy omega-3 w dużych ilościach występują w mięsie tłustych ryb zamieszkujących zimne wody morskie. Ich dobrym źródłem są: łosoś, makrela, śledź i sardynki, częste spożycie tych produktów może pomagać w zachowaniu sprawności mózgu przez długie lata.

Przeprowadzono wiele badań dotyczących wpływu spożycia tłuszczów na zdrowie człowieka. Dieta bogata w tłuszcze nasycone i cholesterol zwiększała prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu, demencji, otępienia oraz choroby Alzheimera, spożywanie ryb obniżało prawdopodobieństwo wystąpienia tych chorób. Osoby starsze, spożywające ryby co najmniej raz w tygodniu, wykazywały niższe ryzyko wystąpienia zaburzeń mózgowych. W ciągu siedmiu lat takiego postpępowania, ryzyko demencji spadało o 33%.

Jedyną z wadą ryb może być ryzyko wystapnienia w ich mięsie zbyt wysokiego poziomu substancji toksycznych takich jak rtęć, dlatego należy zwracać uwagę na pochodzenie kupowanych przez nas produktów. Niektórzy za wadę ryb podają ich wysoką kaloryczność i wysoki poziom cholesterolu, jednak okazuje się, że w tym przypadku nie mają one niekorzystnego wpływu na zdrowie. W latach siedemdziesiątych XX wieku zauważono, że Inuici zamieszkujący Grenlandię dostarczają wraz z dietą dużą ilość tłuszczów i cholesterolu, a mimo to nie zapadają na choroby serca. Okazało się, że w ich diecie występuje dużo ryb i mięsa zwierząt morskich, które bogate są w kwasy omega-3, to właśnie te kwasy miały korzystny wpływ na zdrowie mieszkańców Grenlandii.

W takim razie jak często spożywać ryby? Najlepiej 2-3 razy w tygodniu lub przyjmować wysokojakościowy tran rybi. Warto ustalić sobie dni tygodnia, w których będziemy spożywać ryby (np. poniedziałek, środa, piątek), dzięki temu łatwiej będzie zaplanować zakupy spożywcze i posiłki. Po jakimś czasie jedzenie ryb w wybrane dni wejdzie nam w nawyk i nie będziemy mogli przeżyć poniedziałku bez ryby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *