Dlaczego nie warto przechodzić na dietę

Już kiedyś napisałam post o podobnej tematyce, nawet podobnym tytule i powstał on w podobnym okresie – mniej więcej rok temu. 😉 Więc już wiadomo w jakim czasie mam najwięcej weny i zapału do pisania. 😉 Tytuł ma tylko jedną różnicę, ten jest stwierdzeniem, a tamten był pytaniem. Wtedy podejrzewałam, że przechodzenie na dietę nie jest ok, dziś mam pewność, że nie jest to dobry pomysł (jedynym wyjątkiem są osoby, które ze względów zdrowotnych nie mają innego wyboru). Każdy z nas jest na jakiejś diecie, którą sam sobie układa.

Osoby, których diety doprowadziły je do nadwagi bądź otyłości, często w pewnym momencie życia decydują się na przejście na dietę. Nierzadko mają cel: być na diecie, schudnąć do odpowiedniej wagi, a potem przestać być na danej diecie. Wiele osób utrzymuje dietę i chudnie, ale niestety często po jakimś czasie wracają one do poprzedniej wagi, a nawet ważą więcej niż przed odchudzaniem. Dlaczego? Gdy kończą dietę, wracają do swoich starych nawyków – do starej diety i nic dziwnego, że przybierają znów na wadze, w końcu ich “dieta sprzed diety” nie działała korzystnie na ich organizm, więc po diecie też nie zacznie.

Przechodząc na dietę, w wielu przypadkach narzucamy sobie jakieś zasady, dość restrykcyjne i totalnie nie nasze. Nie jest łatwo nagle zmienić wszystko w danym obszarze. Wymaga to bardzo dużo energii i samozaparcia, a w przypadku, kiedy tej energii zabraknie odchudzanie może skończyć się niepowodzeniem i zniechęceniem do podjęcia kolejnych prób.

Dieta to sposób odżywiania, jeśli Twój sposób odżywiania nie jest prawidłowy, doprowadza do wzrostu Twojej wagi to nie przechodź na jakiś czas na inną dietę, tylko zmień swoją. Krok po kroku wprowadzaj zmiany. Zamień makaron na pełnoziarnisty, naucz się pić wodę, zmniejsz ilość cukru dodawanego do kawy i herbaty z 2 łyżeczek na 1,5. Za jakiś czas okaże się, że zwykły makaron Ci nie smakuje, słodkie napoje gazowane są dla Ciebie za słodkie, a kawę pijesz bez mleka i bez cukru. Jeśli nie jadłaś do tej pory warzyw to dużo łatwiej będzie Ci dołożyć plasterek pomidora na kanapkę, niż jeść sałatki 6 razy dziennie. Kajzerkę z plasterkiem wędliny i masłem można zamienić na bułkę grahamkę z odrobinę mniejszą ilością masła, większą ilością wędliny, kilkoma plasterkami pomidora i liściem sałaty, dalej jesz bułkę z wędliną tylko w innej formie, z innymi dodatkami. To na początek – małe zmiany. Po jakimś czasie pomidor i liść sałaty mogą się zamienić w sałatkę, wędlina w pierś z kurczaka, masło w olej lniany, a grahamka w jakiś chleb pełnoziarnisty. Jeśli tu jesteś to prawdopodobnie wiesz czym jest zdrowe odżywianie, teraz wystarczy, że krok po kroku zaczniesz wprowadzać te zasady w życie.

Jeśli zmienisz dietę w jej lepszą wersję, wyrobisz nowe nawyki, to będzie małe prawdopodobieństwo, że wrócisz do starych nawyków, a na pewno dużo mniejsze niż w przypadku nagłego przechodzenia na restrykcyjną dietę. Zmieniając dietę to Ty decydujesz o tym jak ona ma wyglądać, a utrata kilogramów będzie tylko i aż skutkiem ubocznym. 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *